söndag 9 augusti 2009

5000 meter bana och nytt pers!


Brett leende.

Det blev 16.20 på kvällens 5000 meterslopp i Lerum.
Kanon!
I teorin borde jag kunna göra 16.15, i alla fall om man skall använder sig av resultatet från Falkenbergsloppet 25 Juli och jämför med de tabeller som Jack Daniels presenterar i sin bok "Jack Daniels Running formula 2nd edition" som jag ofta hänvisar till och vars träningsteorier jag följer.

Men

I praktiken var jag osäker på om jag skull kunna komma i närheten. Främsta anledningen till att jag var osäker var att jag så sent som 20 Juni sprang ett 5000 meters lopp på samma arena och presterade 16.54 vilket naturligtvis inte var något formbesked direkt.

Hursomhelst dagens resultat uppnåddes genom att jag fick en lagom snabb rygg (Anders Sundholm, Solvikingarna) som eskorterade mig på ett förnämligt sätt från start till mål med varv på mellan 1.17 och 1.20 hela vägen och där vi höll 3.17 min/km de första 3000 och 3.15 de sista 2 kilometrarna. Perfekt för mig som avskyr känslan i 5000 metrsloppen då man inser att man måste sänka farten...
Det slapp jag denna gång.

Trots att jag fick ett optimalt lopp så blev det ändå ny prestigeförlust mot Jari Repo som passerade mållinjen bara 7 tiondelar före mig.
Jari hade dock fått ploga loppet själv lite längre fram i fältet utan rygg att följa så det är bara att konstatera att han var starkare idag också. Men det blev väldigt nära och med lite mer pannben på sista varvet så....

Däremot vet jag inte vad jag skall säga om Jaris jädra nedjogg. Jag menar 4.15 min/km... Hallå!
Vi bytte till torra kläder och lubbade iväg för att jogga ner en 4-5 km vilket det också blev. Jag som är van vid att träna med lata medeldistansare som definitivt inte springer överdrivet fort varken före, efter eller mellan intervallerna.

Lena och grabbarna var som vanligt på plats och hejade. Friidrott funkar kanon som familjeaktivitet. Så är det bara. Hoppas att kidsen växer upp och vill testa på friidrott.

Där verkar Jari lyckats med sonen Robin som vi träffade idag och som verkade kanointresserad av löpning och friidrott. Way to go!

Måste lägga in en skön bild från semestern också. Vi har sovit en hel del på luftbadrasser i Svärfars stuga och i samband med detta tog jag denna bild. Noel är helst slut efter att ha pluggat Jack Daniels hela natten ;-)

9 kommentarer:

swyzak sa...

Härligt, bara att storma vidare med sub 16 nästa säsong?

Anonym sa...

Var det Jack Daniels i nappflasken också?

Ingmarie Nilsson sa...

GRATTIS! Ser att du med diggar Running Times..Eller är det sonen?:-)

Tröskelkungen sa...

>> Swyzak, ja det finns inte mer att hämta i år i alla fall och dessutom är 5000 meterloppen över för i år. Nu stundar 3 st 10 000 meterslopp med start imorgon på Nösnäsvallen i Stenungsund.

Tröskelkungen sa...

>>Niklas

Man kan ju undra så som han däckat ;-)

>> Ingmarie,
Det är ju min bibel om löpträning som syns på bilden inte running times.
Om jag inte visste att du redan åraktiserat löpning på absolut toppnivå så skulle jag tipsa dig om den boken.

Anonym sa...

Haha, härlig bild. Jag förstår att han blev trött av alla tabeller i den där boken :) Och starkt sprunget på 5000m, jag själv blir glad om klarar 1½ min långsammare.

Spring-Therese sa...

Stort grattis! Grymt bra jobbat, och verkligen så kul!

Underbar bild! Det gäller att börja i tid.

Må gott,
T

Ingmarie Nilsson sa...

Inte nog med att jag springer långsammare, jag SER som en kratta med... Har den boken själv! :-) kanske borde plocka fram den igen...

Tröskelkungen sa...

>>Medeldist
Tror att Noel somnade till tabellen som visar hur mycket man tappar per kilometer om man springer i olika stark motvind. ;-)

17.50.. ja det vore väl en kanontid. Du kör väl snart Veteran SM va? 5000m? Håller tummarna.

>> Spring-Therese,
Jag är kanonnöjd. Jag kan säkert vinna mycket på att lära mig att springa i hög fart genom att "komma upp på tå" som några har sagt till mig. Tror att mitt naturliga löpsteg är lämpligt för 10km till halvmarathon men egentligen är nog lite för mycket hällöpare för så kort som 5000 och definitivt för 1500.
Noel slapp faktiskt läsa Pappas tabelltäta bok men det är en kul bild ;-)

>> Ingmarie,
Där ser man, den har du alltså!
Det hade varit jätteintressant att höra vad du tycker om den då du kan jämföra med dina egna erfarenheter.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23