onsdag 26 augusti 2009

3 x 10 x 30-30 VO2 max

Efter 4 km uppvärmning körde vi 3 x 10 30-30 vilket för mig innebar att farten lades på c:a 3.00 min/km.

Vilan var som vanligt joggvila. Hade efentligen tänkt att köra passet med "handbromsen i" p g a att gårdagen långpass på 31,2 km i 4.08 min/km blev lite mer kvalitet än ursprungligen planerat.

MEN det var faktiskt som segast i benen under uppvärmningen. När jag väl tryckte på under intervallerna kände jag ingenting av att jag överhuvudtaget sprungit igår.
Märkligt men så var det.

Kanske kan det vara så att det var fördelaktigt att välja ett VO2max pass som innehåller mycket vila, korta booster i hög fart. Kanske använder man fibertyper som inte belastades hårt då jag malde i 4.08 fart under gårdagen.

Hursomhelst var det bra att nu ha avverkat veckans två kvalitetspass nu återstår endast två dagar med lättdistans innan jag på lördag förmiddag skall tävla i Edet runt 11,1 km.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad blir det för serievila på ett sådant pass? Har provat en del 200 meters och känt att det "ger" bra. Men kanske skulle prova på 30-30 intervaller...

För mig blir det distans i helgen. Behöver några sådana pass inför LL.

Lycka till på tävlingen.

n'batha sa...

Tar det inte en minut innan man kommer upp till VO2Max? Blir det inte mera ett syratålighetspass av 30/30?

Runningskirts-Lena sa...

Om man ligger i soffan, så händer i alla fall igenting! Du skulle jagat ut mig igår.

Tröskelkungen sa...

>>Anonym
Serievila körde vi på 2 minuter men det räcker med 1 minut. Serievilan är mest en mental hållpunkt för att man skall slippa ränka att "nu har jag gjort 3 bara 27 kvar...."

>>Nbatha
Tjenare!
Som jag springer det blir det inget syratålighetspass. Det är möjligt att jag skulle kunna kräma i så att det bluir det trots att jag bara springer 30s och kan vila hela 30s därefter men isåfall skulle jag få ge fullständigt max i varje intervall och då klarar jag aldrig 30 st....

Du har rätt i att det tar en stunds löpning i VO2max fart eller däröver innan man får en puls som motsvarar den puls som farten "förtjänar".
Jag har läst att det tar 1,5 -2 minuter.
Nu är det förvisso så att om man inte startar från noll utan man redan är uppe ivarv och har puls ,såsom efter ett antal 30-30 intervaller och efter att pulsen ligger på 70% av max när vilan är slut, så gäller inte detta längre utan då kan man på ett fåtal sekunder vara uppe i VO2max puls.
Mot slutet av passet hade jag nästan lika hög puls under den korta vilan som under själva intervallen. Detta gör att man spenderar en hyfsad tid totalt sett på VO2 max puls.
Jag gillar verkligen 30-30 intervaller. Testa!

Tröskelkungen sa...

>>Lena,
Helt riktigt, men idag blev det en go mil på Skatås och imrgon skall jag jaga ut dig när jag kommer hem.

n'batha sa...

Jag har kört 30/30 mellan varven och tycker att det är snuskjobbigt. Dock inte lika jobbigt som 4x4min VO2Max som norrmännen kör. Snacka om hatpass med spyhink.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23