måndag 17 augusti 2009

Om jag kunde förstå hur det hänger ihop alltså

I loppet i lördags körde jag med 157 i medelpuls och med maxnotering på 165 slag/minut. Normalt sett har jag snittpuls på 164-167 på halmarathon och brukar kunna skrämma upp pulsen i åtminstone 172 mot slutet av loppet.

Det var i och för sig ett halvår sedan jag senast körde tävling med pulsklocka. Det var i tävlingen på grusåttan i Skatås då jag noterade ett av årets bästa VDOT värden och endast var 2.38 min efter segrande Oskar Käck på 7,85 km. Mitt tempo i loppet var då 3.21 min/km.

Nu gjorde jag visserligen ett lika bra lopp rent VDOT-mässigt i lördags men pulsen var ju märkligt låg och jag har inte riktigt koll på vad det är som gör att jag tycker att det går fort medans hjärtat tycker att det är behaglig marathonfart....
Finns det mer att hämta ur kroppen en dag då benen känns pigga från början månne?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Har haft samma problem med att inte lyckas skrämma upp pulsen. Tror att orsaken kan vara en sliten kropp av för mycket träing samt att trång sektor är lungor och löpteknik snarare än hjärta...

bengan

Tröskelkungen sa...

Inte omöjligt att man var lite sliten. under perioden 9 - 15 augusti (sex dagar) tävlade jag 3 gånger och satte 3 pers! 5000m, 10000m samt halvmarathon.

Men det där med begränsningen i hjärta, lungor eller löpteknik är intressant. Jag skall snoka lite i literaturen..Återkommer i senare inlägg (kan dock dröja ett tag neroende på när jag hittat lite info)

Ingmarie Nilsson sa...

Låg puls kan absolut vara ett tecken på överträning men det verkar det ju inte vara i ditt fall om benen kändes pigga. (?) Helt klart hade du kanske kunnat pressa på lite till i så fall. Men en dum fråga; loppet i Skatås på knappt 8 km går väl inte att direkt jämföras med en halvmara? Ju snabbare du springer ju högre puls.

Stelben sa...

Jack Daniels påpekar ju ganska ofta att pulsen inte är riktigt tillförlitlig.
Vätskebalans, temperatur samt ett antal fler faktorer som jag inte kommer ihåg, påverkar pulsen.

Vår gemensamme gud har säkert rätt i detta också.

Jag tror att alla som tränat ett tag och känner sin kropp har märkt hur pulsen, till synes oförklarligt, hoppar upp och ner.

Jag har slutat att lägga någon större vikt vid pulsen. Det kanske är fel men på något sätt känns det som att "den blir vad den blir".

Tröskelkungen sa...

>>Ingmarie,
Benen var inte superpigga utan OK. Jagkörde riktigt långt på cykel (2 x 35km) på måndagen mellan de båda banloppen och jag har attans svårt att kombinera cykel med löpträning. Ett cykelpass verkar slita som 3-4 löppass på min kropp. Jag tror att det är den dagen som sabbade det hela lite för mig. Har dessutom svårt att värdera en "2 x 35km cykeltränings dag". Rent räningsmässigt ger den mig inte supermycket men den tar ju en del kalorier och kanske hinner man inte fylla på ordentligt med alla depåer eller nåt. Jag försöker ju dessutom medvetet att kapa ett par kilo till nu fram till Lidingöloppet. Hade egentligen tänkt att de skulle vara borta nu men jag var helt enkelt inte tillräckligt diciplinerad under semestern. Därför har jag käkat i underkant (typ - 400 till 500 KCL/dag) de senste två veckorna och skall fortsätta i två veckor till. Detta kan nog vara en faktor till puls/seghet/prestation som jag upplever der just nu.

Nu blir det tävlingsfritt fram till 29 aug och jag kommer lägga fokus på mängd och tröskelpass. För mig är tävlingar helt klart slitsammare än kvalitetspassen.

Jag har förresten en fråga till dig Ingmarie. Du har ju säkert testat massor av upplägg gällande de tre sista dagarna inför en tävling. Vad har funkat för dig? Själv funderar jag på om det bästa upplägget inför en lördagstävling på 10km är att bränna av ett pass i 1500m-tävlingsfart exempelvis 10 x 400m på bana med varv på 70s och ordentlig vila (typ 2 min).

Tröskelkungen sa...

>>Stelben,
Ja du har rätt i vad Jack Daniels säger men jag tror att det gäller för pulsnoteringar över tröskeln. I regionen upp till tröskeln skall pulsen vara en rätt tillförlitlig indikation på ansträngning. Jag tror helt enkelt att jag dels var lite sliten inför loppet och dels att jag inte kramade ur allt jag hade. Jag har också slutat använda pulsband på träning då jag tyckte att jag ändå kunde känna känslan i kroppen och angöra hur pulsen låg.

>> Ingmarie,
Glömde kommentera angående jämförelsen mellan 8 km loppet i Skatås och halvmaran. Jag brukar faktiskt hamna på samma snittpuls i tävlingar oavsett distans.
I Lidingöloppet exempelvis förra året snittade jag 170 slag/minut på sista milen medan de två tidigare snittade c:a 165. Har antigit att långa kuperade lopp är tuffa för hjärtat.
Har du några egna erfarenheter om puls under tävling att dela med ig av? vore intressant.

Anonym sa...

Att äta mindre än vanligt är nog inte att reka om du tränar hårt...

//bengan

Ingmarie Nilsson sa...

Först; precis som påtalats så är det inte "smart" att äta mindre nu när du tränar så hårt.Se till att äta BRA mat och tillräckligt mycket. Du kommer att bli sjuk/skadad annars. (Fast det där vet du nog redan)
Så vidare till upplägget.
Svårt att säga hur du ska göra när jag inte har "hela bilden".Det beror ju även på hur "viktigt" loppet är.
Är det bara som en del av träningen så är det (nog) ingen fara att köra något hårt pass på onsdagen. (Beror ju även på när under dagen du kör. Blir längre vila om du gör det på f.m.)
Är det däremot ett viktigt lopp så är min erfarenhet att det nog är bättre att köra ett tufft pass redan på tisdagen och sen ev. helvila en dag.
Jag har aldrig kunnat vila för tätt på ett lopp för jag blir segare än seg.
Hur har du lagt upp det innan du satte dina pers?
När du cyklar, kör du med hög eller låg kadens?
När jag höll på som mest (och bäst) kollade jag aldrig min puls. Jag har litat (och litar) på min känsla helt enkelt.När jag springer vill jag ha så lite prylar som möjligt med/på mig. Blir bara tokig om/när de slutar fungera! ;-)

Ingmarie Nilsson sa...

Jag igen. ;-) Håller helt med "Stelben" att pulsen inte är helt tillförlitlig. (Liksom pulsklockan inte är)Förutom vätskebalansen och temperaturen påverkar hur du har sovit, kaffedrickande, överträning, infektion, stress m.m. MEN, och det är väl detta som är det viktigaste, om du vet vad din puls är i både vila och när du funkar som bäst på tävling/träning så kan du också kanske lättare veta om något är "fel" och förhindra att t.ex bli sjuk. Den kan även t.ex ge dig en hint om du springer för hårt på t.ex. långpassen. Men som sagt var, glöm inte bort "känslan". :-)

Tröskelkungen sa...

>>Bengan,
Det är det absolut inte och särskillt inte om man kör mycket kvalitet. Jag går försiktigt tillväga dock. Gäller att skynda långsamt.

>>Ingmarie,

Tack det varschysst av dig att dela med dig av din gedigna erfarenhet i ämnet. Gäller att pröva sig fram. Det var bara det att jag gjort reflektionen att ett hårt repetitionspass på onsdagen före en lördagstävling som jag testat vid ett par tillfällen som alternativ till ett tufft VO2 max pass vid samma intervall inför en lördagstävling, har givit grymt bra känsla. Funderar på om det kan vara så att VO2 max träningen liknar tävlingen för mycket medan Repetitionspasset (typ 10 x 400 meter i medeldistanstempo) inte sliter lika mycket på vissa fibertyper och kanske samtidigt "öppnar upp på något sätt" så att man kan blåsa på för fullt på lördagstävlingen. De gånger jag testat har jag haft lätt att komma upp i puls när det väl är tävlingsdags...

Jag skall hålla koll på pulsen ett tag framöver nu. Blir intressant att följa.

Cykling är med hög kadens tror jag eller kanske normal.....

Tack igen!

Ingmarie Nilsson sa...

Kul om jag kan vara till hjälp! :-)Spännande att "följa med" och jag önskar verkligen mina fötter hade varit gladare för då hade jag föreslagit ett Skatås pas i helgen. (Ska till Götet nämligen)
Jag har precis samma erfarenhet som du. Att korta intervaller liksom "blåser" ur kroppen och att det kan bli en grymt bra effekt några dagar senare. (Men då gäller det att ta det LUGNT direkt efter...)Innan en mara/halvmara har jag oftast gjort ett kort tempo pass (typ 3-4 km) 3-4 dagar innan och det har funkat bra för mig.
Anledningen till att jag frågade om kadensen är att åtminstone jag har märkt att tung växel/låg kadens ger supersega, supertrötta ben. Lätt växel/hög kadens kan tvärtom ge en himla kick! Prova tex spinning kvällen innan intervaller och se hur du reagerar! (Dock naturligtvis inte innan en tävling..)
(Men undvik då "backarna" utan trampa ditt eget "lätta" race eller kör egna t.ex 1-minuters intervaller)

Tröskelkungen sa...

>> Ingmarie,
OK du har alltså också kännt liknande effekt av korta intervaller några dagar innan tävling. Det är värt att testa vidare. Men kanske bäst att köra lite färre än 10 x 400m och att köra dem på tisdag istället för onsdag samt kanske rent av blåsa av några stegringslopp dagen innan loppet för att se till så att kapillärerna är på allerten på tävlingsdagen.

OK det får bli hög kadens nästa gång jag cyklar.

Du reser onekligen en del. Vad har Götet att erbjuda tro? utöver Skatås då förstås.

Ett pass i Skatås med en löparlegend hade varit varit inspirerande så det hade vi definitivt fixat till.

All lycka med fossilossingarna, märkligt att du åker på en sådan skada nu. Dina fötter har ju fått tåla betydligt mer belastning tidigare men det kanske inte har med salen att göra.

Ingmarie Nilsson sa...

Löparlegend? Jag? (Rodnar..) Tack!
Stegringslopp dagen innan får du testa om det fungerar. Jag har nog aldrig fått någon positiv effekt av det. Våga vila som sagt var...testa om tisdag eller onsdag funkar bäst att köra 400-ingar. Ingen dum idé att dra ner antalet, 8 räcker långt, och varför inte prova med 200-300 meter?
Jag ska på dop i Göteborg. Min bror bor där. Kommer ju från Halmstad så hela familjen är där + att jag har ju en gång i tiden sprungit i Ullevis linne så för mig är det mycket i Götet som drar. men denna gången får det bli SATS och bassäng. Du kanske har bra tips på pool förutom Valhalla? Gärna ute. och den måste vara djup så jag kan springa wet west. :-)
Fötterna har troligtvis fått utså lite FÖR mycket. Inte bara löpning. Jobbat inom sjukvården i nästan 30 år. Många mil på hårda golv..:-( Men mest är det helt enkelt genetiskt. Resten av kroppen är dock starkt som stål. Men vad hjälper det...

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23