lördag 15 augusti 2009

Prinsens minne 2009


Marcus W Petersson 1.12.24 Henrik Olsson 1.14.21 och så jag då 1.15.24 och nytt pers!

Stoor prischeck precis som på Golf touren ;-)


Löjtnat Jörgensen och jag men vem har egentligen mest "army look"?

Snålblåst och regn bjöds det på i Halmstad idag men det är inget som hindrar att loppet ändå kan bli en höjdare vilket det också blev.

Dagen slutade med en tredjeplats 3 minuter efter segraren Marcus W Petersson och en minut efter Ultradistans världsmästaren Henrik Olsson från "Rune Larsson klubben" TV 88.

Jag är kanonnöjd med tiden och hur jag genomförde loppet att det sedan blev så lyckligt att jag fick en ovanligt fin belöning i och med en prischeck på 1000 SEK var ju extra kul för en löpare jag som ju är en bra bit ifrån Sverigetoppen.

Så, om loppet då. Som planerat la jag mig i rygg på Henrik Olsson till en början och ha körde iväg i ett rätt lagom 3.32 min/km tempo och jag tyckte i 12 km att detta var rätt fart för mig men när vi efter 12km kom ikapp tvåan Mikael Kälebo och trean Simon Jörgensen så valde jag att tacka för draghjälpen och istället rikta in mig på kampen om tredjeplatsen vilken jag misstänkte skulle bli svår nog. Henrik Olsson föllföljde som väntat hela loppet i samma fina fart så han var inte mycket att göra åt.

Kampen om tredjeplatsen gav Kälebo upp nästan ombedelbart efter ett Henrik Olsson lämnat oss andra tre löpare efter sig så det blev en kamp i 8 kilometer mellan Simon Jörgensen och undertecknad.

Jag fortsatte spara krafterna bakom avigt löpande Simon fram tills det återstod 1,5 kilometer därifrån var det jag som drog och jag ökade tempot från c:a 3.36 till 3.23 min/km vilket jag lyckades hålla fram till upploppet och efter en sista anaerob spurt på upploppet var tredjeplatsen i hamn.

Kanske ingen optimal tävling ur ett familjeperspektiv just i år p g a vädret men Lena och grabbarna var tappert med och hejade som vanligt. Efter tävlingen firade vi med "bankett" på laxbutiken i Heberg.

Kul också att kunna se Anna nå sitt mål med bred marginal trots att banan i Halmstad alls inte var lika snabb som Göteborgsvarvet. Vissa bitar var kuperat och vissa sträckor var mycket kraftigt vindutsatta. Stort grattis Anna!

8 kommentarer:

rosenblom sa...

Gratulerar till nytt pb.

Märkligt att det gick så snabbt igår. Anna som du nämner slog nytt pers. Och även jag.

På en bana som inte kan betraktas som snabb. Förvisso plan. Men bara hälften på asfalt och kanske totalt 500 meter i tung sand.

Dessutom regn under hela loppet och stora delar kraftig motvind.

Märkligt.

Ingmarie Nilsson sa...

Grattis till bra lopp båda två! Jag vet hur det kan suga där i backarna... Men fint är det! :-) Om ni åker till halmstad en annan gång så ska ni ta er ut mot "Sperlingsholm" (Om ni inte reda har gjort det?) Underbart vackert med grusvägar i bokskogen och stigar längs Nissans vatten

Anna sa...

Stort grattis til den fina tredje platsen och prispengen! Jag håller inte med om att Gtb varvet är lättare att springa. Har ju dock bara genmfört loppet en gång men jag tyckte det var mycket backigare och alleles för mycket folk för att kunna springa i skön takt. Härligt med nytt PB också, en riktig självförtroende höjare. Kan bara inte begripa hur man kan höja tempot på slutet som du gjorde men jag antar att jag har lite för få lopp i kroppen för att veta hur jag ska disponera det dessutom tävlar jag mot mig själv så jag behöver inte tänka på det på samma sätt. Sen var det även jättekul att träffa både dig och Lena. Jag håller tummarna för att Lena ska kunna börja springa snart igen och att jag får se henne på startlinjen till något lopp snart. Vilka supportrar du har som följer med dig till tävlingarna i ur och skur!

Tröskelkungen sa...

>> Rodenblom,
Hej och kul att du hittat hit.

Tack förresten. Alltid kul med varje pers och dito förresten!

Angående banan och dess sanbbhet så kan jag säga att banan var 21,2km enligt Garmin medan GBG-varvet var 21,4 km enligt Garmin. För mig gör 200 meter ungefär 40 - 45 sekunder om den skillnaden skulle vara äkta. I övrigt håller jag med dig. Banan var inte snabb men vi var väl grymma helt enkelt!

Ingmarie Nilsson,
Ja du har väl nött underlaget där vad jag förstått ;-)
Fin bana. Vore kul att se den i strålande väder nästa år.
Tack för tipset om Sperlingsholm min fru Lena nappade direkt på den beskrivningen.

>>Anna,
Angående tempohöjning så kan jag väl säga att det inte är helt lätt för mig heller men sedan är det ju helt klart lätare att genomföra en sådan efter 70 minuters löpning än efter 90 minuter så det är lite fusk för oss som är ute lite kortare. Jag är t ex chanslös på en tempoökning i idingöloppet då jag är ute i 2 timmar.Efter 90 minuter är målet bara att inte tappa så mycket fart...
Som sagt gott att du persade det var oerhört skoj att se dig nå ditt mål.
Japp jag hoppas liksom du att Lena skall få njuta av att springa smärtfritt igen och även att kunna tävla igen. DEt är en rätt jobbig skda hon dras med. Kvinnors bäcken är kluriga grejer men jag kan säga med eftertryck att Lena har en sjuhelsickes vilja som trget jobbar vidare med sjukgymnastik, naprapater, kiropraktor, You name it, allt som behövs helt enkelt. Till slut gäller säkert "trägen vinner" eller "good things happens to those who wait"

På återseende

swyzak sa...

Härligt med nytt PB oxå med tuffa yttre betingelser också... Du kan nog hugga ytterligare på det där, och en treje plats är ju också trevligt. Grymt jobbat helt enkelt!

Snabba Fötter sa...

Grattis kungen!

Kul att Halmstad kunde bjuda på pers när vädret inte var vad det borde!

Tröskelkungen sa...

>> Swyzak,
Thanx, du har nog rätt i att jag borde kunna ännu bättre på min specialitet, halvmarathon. Tyvår får jag ingen ny chans i år eftersom jag valt bort Stockholms halvmarathon i år. Kanske är nog så bra det så man har något kvar att persa på till våren.

>> Snabba Fötter,
Tack!
Ja Halmstad visade sig inte från sin bästa sida denna gång. Vi gillar Halmstad änd och stan får fler chanser, I promise.

rosenblom sa...

Apropå tempohöjning...

Vill bara skryta lite och påpeka att min sista kilometer faktiskt var den snabbaste. Trots 90 minuters löpning. :-)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23