tisdag 4 augusti 2009

8 x 5min Tröskelintervaller på terrängspår med Jari Repo

Vänersborg har verkligen schyssta träningsförhållanden för en terränglöpare. Det finns en lagom flack terrängmil som ändå är rätt så lättsprungen då stigen är ungefär Lidingöloppsbred. Det finns också en blöt och "rotbeklädd" terrängstig som inte är långt ifrån att springa rätt ut i skogen. Därutöver finns det förstås elljusspår också men det har vi ingen nytta av eftersom vi bara bor där under spridda tillfällen under sommarhalvåret.

I Söndags hade jag lyckats få napp på en förfrågan om att få lite sällskap på söndagen kvalitetspass och Jari Repo som är en av Trolhättans vassaste löpare gjorde mig sällskap vilket var inspirerande. Jari och jag har haft många drabbningar i år och har varit väldigt jämna så det är optimala förhållanden för att träna ihop.
Jari hade egentligen tänkt köra långpass på 2,5 timmar men vi gjorde ett mellanting i och med att passet skrevs till 24 km totalt med snittfart på 4.02 min/km och bestod i 5 km uppvärmning följt av 8 x 5min i Tröskelfart (3.30 - 3.40 min/km) med 60s joggvila emellan därefter slutligen 5km nedjogg.

Det var ett väl tufft pass för mig dagen efter Baldersnäsjoggen men jag gjorde så gott jag kunde. Tröskelintervallerna blev efterhand mer och mer av VO2 max karaktär i ansträngningsgrad ju längre passet led så det blev nog lite tufft för mig och efter 6st intervaller var orken helt slut och farten blev låg för mig oavsett om jag kämpade eller ej....
Jari tryckte dock på och det var tyvärr lite imponerande... Jag säger tyvärr eftersom jag gärna skulle vilja fortsätta ha en chans att utmana honom på tävlingarna som kommer under sensommarn och hösten. Vi får se det blir drabbning på söndag i 5000metersloppet i Lerum och 2:e september i 10 000 metersloppet i Alingsås.
Kul att träna ihop var det hursomhelst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför köra kvalitet dagen efter en tävling? Sliter inte det mer än det ger och är inte skaderisken överhängande? Eller är det kanske det som skiljer en tränande elitlöpare som dig från en motionär som mig?

Tröskelkungen sa...

>>Anonym
Ja det är intressant det där med hur man skall förlägga sina kvalitetsdagar och tävlingsdagar i veckan för att få in tillräckligt med mängd och kvalitet utan att bli för sliten eller att riskera att inte kunna köra kvalitetspassen med tillräckligt tryck.

Jag brukar tävla på lördagar och köra veckans viktigaste kvalitetspass på onsdagar (oftast VO2 max). En tredje dag med kvalitet kan då lämpligen hamna antingen på måndag, tisdag eller söndag eftersom torsdag + fredag behöver vara kvalitetfria för att säkerställa tillräcklig återhämtning. Jag föredrar att köra långpass på söndagar och eftersom det tillsammans med lördagens tävling gör att man är lite seg på måndag så brukar det vara bättre att köra kvalitet på tisdag + onsdag. Alternativet är alltså att välja att köra kvalitet på onsdag + söndag utöver lördagstävlingen.

två kvalitetsdagar i rad är ok förutsatt att tman kör lät lätt de därpå kommande två dagarna. DEt är min erfarenhet och gäller för min kropp. Man kan säkert lära sig att täla 5 kvlitetspass på 3 dagar också bara man ser till att därefter vila tillräckligt och det kan säkert vara en bra boost träningseffektmässigt...

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23