torsdag 5 februari 2009

Dåliga signaler från kroppen

Gårdagen bjöd på intervaller i sällskap med Patrik och Niklas i fontin.
Denna gång valde vi VO2 max intervaller runt dammen (900 meter). Hade tänkt köra 6st men efter 2st kunde jag inte förstå hur det skulle kunna funka. Vilan var 2 minuter.

Intervallerna gick på följande tider:
3.01, 3.05, 3.06, 3.08, 3.12, 3.13

Kändes inte helt bra formmässigt. Det gick segt och jag hade inget tryck i benen men jag kämpade på hela vägen passet igenom. Fattar egentligen inte varför det inte går lättare. Kan man köra milen i 3.27 min/km så borde VO2 max tusingar i 3.20 min/km kännas helt OK om man bara kör 6 stycken.

Min träningsfilosofi är att man behöver ett stort gäng med veckor med rejält med mängd om man skall kunna höja sig ett snäpp som löpare. Då är ju de i stort sett tävlingsfria månaderna november, december, januari och februari ypperliga månader att köra ordentligt med mängd och sedan inte ta upp tävlandet förrän sent i mars. På detta sätt kan man låta sig bli överaskad på första tävlingen av den effekt ökad dos och, i mitt fall, viktnedgång givit. Ändå är det så att jag har svårt att hålla mig från tävlingar. Körde tex ett 1500 meterslopp i början av december och en halvmarathon på lucia. Inga kanonbesked i de tävlingarna men de låg ju tidigt i grundträningsperioden. På nyårsafton var det dags för 10 sylvesterlopp och jag var laddad och hoppades att jag trots att jag var inne i en period med mycket mängd skulle kunna få lov att bli positivt överaskad i det loppet och drämma till med nytt 10km pers men icke. Jag väntar således fortfarande på det välförtjänta lyftet som borde komma, det borde det göra närsomhelst. Sedan 1 december har jag tränat i snitt motsvarande 90 km/vecka (en del cykling och crosstrainer omräknat till löpning ingår då) och jag har gått ner i vikt från 74-75 kg till 71 - 72 dvs 3 kg.

Hoppas att dagens seghet var ett bakslag till följd av den väldigt hårda helgen (51km löpning varav en stor del i riktigt högt tempo). Kan ju också skylla de dåliga varvtiderna delvis på att det låg en del snö på spåret men då borde jag isåfall kunna pressa tiderna ordentligt nästa vecka.

Hade en lite skum känsla i kroppen efter passet idag. Kändes lite som att jag trots allt fortfarande påverkas av den där influensaliknande infektionen som totalt sänkte mig vecka 4. Fick för mig att pulsen var ojämn men är inte 100% på att så verkligen var fallet.

Tiden fram till lördag får avgöra om jag väljer att springa 3000 meter inomhus i Göteborgs DM. Är förstås jävligt sugen men ett 3000 meterslopp innebär maxpuls och då skall kroppen fantamej vara 100%.

Springer jag så borde 9.40 vara ett rimligt mål.
Blir det inte denna vecka så har jag ny chans i "Road to Göteborg" nästa vecka.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23