fredag 6 februari 2009

Det kenyanska löparundret



På bilden den 27-årige tvåfaldige världsmästaren på 3000 meter hinder Saif Saaeed Shaheen.

Kommer ni ihåg den charmige lite otaktiskt löpande kenyanen Christoffer Kosgei som vann silver i VM finalen på 3000 meter hinder i Götebrog 1995? Jag gör det och jag minns kanske också att samma kenyan vann VM finalen i samma gren 1999. En enastående löpare med fantastisk talang förstås. Sprang med huvudet till synes helt under armen då han växlade mellan att gå upp och dra ena stunden för att sedan lägga sig absolut sist i fältet och sedan göra om samma sak ingen minuten senare. Lite fartlek i VM finalen helt enkelt och på 8.09 dessutom ;-)

Vad jag inte visste förrän alldeles nyligen var kopplingen mellan denna kenyan, som jag minns mycket väl, och dagens rekordinnehavar på distansen Saaeed Saif Shaheen. Shaheen som gjort 7.53 på 3000 meter hinder är nämligen brorsa med Christoffer Kosgei som jag just berättat om. Många känner till att Shaheen som tävlar för Qatar egentligen är en exkenyan som förr hette Stephen Cherono men jag tror att kopplingen till Kosgei var mindre känd. Fantastiskt att Två bröder från en liten by i Kenya kan lyckas nå sådana fantastiska framgångar på absolut världselit nivå. Man blir ju inte mindre imponerad av detta faktum med bakgrund av vad Mustafa Mohammed berättade i det 3 minuter långa inslaget från hans Kenya vistelse som sändes i sportspegeln i söndags. Musse berättade om Kenyanernas stenhårda satsningar för att nå framgång och rikedom. Det är inte tal om några elitmotionärer som springer för att hålla sig i form, där satsar släktingar sina surt förvärvade pengar i en talangfull släkting så att denna kan träna och tävla på heltid. Jag kan ha fel men jag har uppfattningen att det rör sig om tiotusentals kenyaner som satsar 100% på löpningen finansiellt stöttade av släktingar som tror på dem. Med detta vill jag bara säga att konkurrensen i hemlandet Kenya är grymm!
Vad som är än märkligare i denna brödrahistoria från Kenya är att Cristoffer Kosgei och Stephen Cherono har ytterligare en brorsa som också nått världseliten i samma gren nämligen Abraham Cherono som sprang VM 2003 för Kenya och i det loppet mötte han brorsan Shaheen....

Hyfsade familjeframgångar ;-)

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23