måndag 9 februari 2009

Nybesiktad

Lyckades med bedriften att få en bokningsbar tid på en vårdcental. Ringde vid 08.30 och fick tid klockan 14.15 för EKG tagning och läkarbesök vid 14.30. Grymt effektivt och bra såborde sjukvården alltid funka inte bara när man misstänker hjärtbesvär.

Kom till vårdcentralen och fick direkt lägga mig ner för ett snabbt 2 minuters EKG. Läkaren tolkade efteråt EKG-kurvorna och vi snackade om vad som besvärade mig.

Tydligen kunde vi avfärda hjärtmuskelinflammation och hjärtsäcksinflammation på basis av att jag "var alldeles för pigg", det gör tydligen ruskigt ont bådadera.

EKG var bra och mina extraslag som jag upptäckt efter ansträngning kunde vi inte se något av. En puls på under 40 var förstås ovanligt i sådana här sammanhang (jag har vilopuls på 35 slag/min).

Extraslag är inte ovanligt för friska hjärtan och de fackmän jag talat med (har också en kompis som jobbar på hjärtintensiven som sjuksköterska) verkar inte reagera med samma fasa när jag berättar om dem som jag gjorde då jag upptäckte dem.

Jag fick en remiss till Kungälvs lasarett för att kunna följa upp EKG under en 24 timmars perod och på så sätt kunna finna extraslagens effekter på EKG. Men tills dess är det säkert 3 månader.

Tydligen lugnt att träna på dock. Inga restriktioner alls faktiskt. Ändå förklarade jag att min träning på en del pass innebär att hjärtat jobbar på 100%.

Kul att vara nybesiktad även om jag velat veta varför extraslagen uppkom.

3 kommentarer:

Nix sa...

Otroligt skönt att höra!
Jag har oroat mig lite, hjärtat är ingen bra grej att få ont i.

Tröskelkungen sa...

Tack Nix det värmer.
Ser ut att ordna sig fint i alla fall.
Ingen annan som haft extraslag? Jag kollade lite på jobbet och av de jag kollade med så var det många som upplevt extraslag, dock öreträdelsevis mest kvinnor.

Dunceor sa...

Extraslag är inget jag har upplevt men mitt hjärta kan rusa ibland trots jag kanske bara ligger framför TV-n. Jag var och kollade upp det för 4-5 år sen men läkaren sa att det inte var något speciellt. Dock länge sedan jag upplevde det nu.

Mm skönt och höra att det är lugnt och att de tog dig på allvar och skicka vidare dig trots de inte trodde det var något fel.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23