söndag 1 februari 2009

En sådan typ av löpare är jag ;-)


Vilken löpare är jag?

Blev utmanad av Berglund att besvara ett stort gäng frågor som sammataget rätt noggrannt beskriver vilken typ av löpare man är. Tog mig an detta genast. Here it goes:
1. Vilken typ av löpare är du?

Jag är långdistanslöpare med optimal distans på 10 - 21 km åtminstone är det så just nu. Skulle förvåna mig om det inte blir lindingöloppet och marathon som blir mina bästa distanser redan om ett år. Jag har testat lite mjölksyredistanser men det verkar inte som att jag få upp farten sådär oerhört mycket högre i ett 1500 meterlopp (3.07 min/km) än i ett 10 000 meters lopp (3.27 min/km). Jag tävlar mycket, 30-talet tävlingar under 2008 blev det. jag springer för att jag uppskattar chansen till aktiv, effektiv egentid och gillar verkligen utmaningen att kämpa mot mina egna mål.

2. Hur länge har du löpt?

Sprang mycket i åldern 16 - 25 år (1991 -2000) men då var det satsning på orientering. Därefter var det dåligt med löppning och idrott överhuvudtaget i flera år. Våren 2007 tog jag upp löpandet igen men med 16 plusviktskilon var det lite trögt i början ;-)
Men ärligt talat har jag (och frun Lena) nuförtiden alltid träning med i tankarna då vi planerar våra dagar. Frågan vi ställer varandra på morgonen efter vi lämnat barnen på dagis är: "När har du tänkt träna idag/imorgon..." Daglig träning är för oss en självklarhet nuförtiden och det trivs vi med hela familjen. Jag tycker att vi lyckas fenomenalt bra med att förena träning med familjeliv.

3. Hur mycket löper du per vecka?

Under grundträningsperioder 7 - 10 pass per vecka men den största delen av året är det ju tävlingssäsong (mars till november.. ;-) och då blir det 6 pass i snitt.

4. Vilket är ditt “feelgood”-tempo?

5.00 min/km kanske.....

5. Vid vilken ålder började du springa?

16

6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?

Rullskidor/längdåkning Som alternativ träning

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?

Min pulsklocka tillika navigatorklocka springer jag ogärna utan.

8. Varför springer du?

Egen tid samt att jag gillar känslan av att vara i bra fysisk form. Sedan är det ju attans kul med träningsupplägg, tävlingar och utvärdering....så är det bara.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?

Nej inga lögner. men jag har undvikit att tala om för släktingarna att jag redan tränat ett morgonpass på julafton så att man inte skulle bli alldeles idiotförklarad när jag drog ut på pass nr två på eftermiddagen denna högtidsdag....;-)

10. Hur ofta köper du skor?

Kanske fem gånger per år men det kan bli många skor per gång ;-)

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
säkert 8 gånger per år

12. Var/hur handlar du utrustningen?

På Runners store och på stora löptävlingar såsom lidingöloppet, GBG-varvet mm

13. När föredrar du att springa?

Lunchtid i dagsljus men även kvällen funkar. Morgonjogg funkar inte alls.

14. Hur ofta tävlar du?

30 gånger per år

15. Vilka distanser?

800 meter till marathon

Terränglöpning, banlöpning och lite orientering.

16. Vilken är favoritdistansen?

Halvmarathon

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?

Njae inget specifikt återkommande. Tänker en del peppande för mig själv typ "kom igen nu....." inget mer.

18. Vilken typ av vätska dricker du?

Sportdryck på tävlingar. Under träning dricker jag aldrig. Inte ens på pass runt 3 mil.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?

Jag tränar helst i grupp men de flesta passen blir ensampass.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?

En snabb dusch och sedan är det fullt ös med barnen...

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?

Backpass 30 respektive 60 sekunders.

22. Vart blir du oftast skadad?

Löparknä

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?

Terräng-SM

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

Bekele

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?

Bekele

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?

pass

27. Vilka löp-/träningsbloggare utmanar du?

Patrik Engström, Swyzak

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23