onsdag 11 februari 2009

mjukstart

Onsdag är ju normalt den dag då jag kör min högprioriterade kvalitet.
Då brukar vi vara ett gäng Hälleiter som tränar i Fontin (Kungälv). Denna vecka skulle det blivit VO2 max intervaller 7 x 907 meter på ett väldigt flackt grusspår runt en damm. Ett klassiskt pass som jag aldrig fått till några bra tider på. Fattar inte varför. Borde klara att ligga i 3.20 min/km rakt över alla intervallerna speciellt eftersom vilan brukar vara hela 2 minuter, men icke.... syra syra syra brukar det bli efter 2-3 intervaller i 3.20 fart och sedan tappar jag fart....

Skall revanchera mig på sådana pass under kommande veckor för nu blir det VO2 max på onsdagarna framöver. Idag blev det dock inget VO2 max intervallpass för mig. Kan inte beskriva vad som är fel i kroppen men jag är inte på något sätt 100% just nu.
Ingen snuva, inget halsont, ingen feber inget sånt men det är nått i bröstet (förhoppningsvis lungorna)som känns knepigt.
Valde därför att köra lågintensivt bara lugn jogg på 2,5:an (elljusspåret) med Erik (som också varit sjuk och därför ville ta det lugnt). 12,5 km i 5.30 min/km var väl en bra mjukstart. 128 i medelpuls var inget märkvärdigt och som vanligt var det lite dubbelslag efter passet men jag tror faktiskt att det är bättre att inte fokucera på de där extraslagen från och med nu. Nu vet jag att de finns men att de inte spelar någon roll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en smart idé att starta långsamt. Har samma symptom, och tror det har att göra med det halsonda i helgen, att kroppen helt enkelt inte hämtat sig ännu. Har 2-3 slag högre medelpuls och högre ansträngningsgrad än normalt.
Sen om hjärtat, sök på Athlete's heart så hittar du en hel del intressant info. Det där med extraslag är tydligen ganska vanligt bland tränande individer.

Tröskelkungen sa...

>> Medeldist,
Tack för tipset. Ja Athletes heart har man nog alltid och det kan säkert vara så att vi som har stora hjärtan har fler extraslag.
Googlade och läste på om det. INtressant läsning. Tack!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23