söndag 1 februari 2009

Löpbandsbragd ;-)

Antingen har löpbandet tappat inställningarna på något sätt och behöver kalibreras eller också är jag I FORM. Jag hoppas på det senare... ;-)

Efter gårdagen långpass som innebar 29 km vandringsled så var målet med dagens löpbandpass bara att få lite genomblödning genom att mala lite distans. Förväntade mig lite sega ben men icke då....
Stretchade ordentligt innan för att slippa känningar av det löparknä som besvärade mig sista 9 kilometrarna under gårdagens pass. Stretching funkar väldigt bra för mig i detta syfte.

Så till passet. Började i lugn fart första 4 kilometrarna körde jag progressivt från 12 km/h till 17,5 km/h (3,26min/km). Det var inte genomtänkt men jag liksom kände lite på tempot. Sen blev det aldrig att jag saktade ner. Det gick så lätt så jag bestämde mig för att ligga kvar i det tempot och styrde om tankarna mot ett tröskelpass. Efter 13 km tryckte jag upp bandet på maxfart (18km/h) och bestämde mig för att köra färdigt ett halvmarathon... Det blev segt mot slutet men va fasen 1.14.05 på 21,1 km är ju grymt specielt eftersom det inkluderar uppvärmning och att lutningen hela tiden var inställd på 3 grader (vilket dock verkar vara lite i överkant , brukar se 2 graders motlut som nolläge).

Jag litar inte riktigt på bandet som absolut värdemätare för formen men relativt andra pass på samma band så var detta något helt annat för min del.

3 kommentarer:

Patrik Engström sa...

Dude,

1:14 fördelat på 21.1km på ett löpband i 3% det måste svida på rätt bra eller så är din form über-gut!

Stannar bandet vid 18km/h? Du måste unnda dig ett snabbare band (skall jag säga som inte ens äger ett eget band).

Bra pass!

Patrik Engström sa...

Och just det, jag har varit en god löpare och svarat på din utmaning!

Tröskelkungen sa...

>> Patrik, Det var ett maxpass absolut men 3 grader var det på panelen i praktiken var det troligtvis 1 grads motlut.

Jag är sugen på att byta upp mig löpbandsmässigt. Det används ju flitigt så varför inte.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23