lördag 7 februari 2009

Inställt 3000 meterslopp och skum hälsa

Eftersom jag har känt att nått inte står rätt till i kroppen de senaste dagarna vågade jag inte pressa ut mig 100% idag och därför ställde jag förstås i 3000 metersloppet idag. Istället körde jag 16 km löpband med en puls som låg mellan 130 och 150. Tyckte att det var säkert avstånd upp till de nivåer som pressar hjärtat till sin yttersta. Tyvärr blev det bara 2 x 8 km (stretchade efter varje 8km för att undvika löparknä) och inte 3 x 8km. Skulle just upp och köra de sista 8 kilometrarna efter andra stretchningen och kollade pulsrytmen en sista gång. Tyvärr var den haltande med ett lite annorlunda pulsslag ungefär var 20:e slag. Självklart ställde jag mig inte på bandet igen då utan avbröt. Ringde och snackade med en distriktssköterska igår om detta med pulsen och mina misstankar om eventuell hjärtmuskelinflammation eller kanske hjärtsäcksinflammation. Samtalet var lugnande och jag är inte direkt orolig trots att det handlar om hjärtat. Tydligen är båda åkommorna rätt akuta och man skulle enligt henne inte kunna springa 10 mil i veckan med sådana åkommor, jag låt helt enkelt för frisk för att kunna ha de åkommor jag var orolig för. Nåt skumt är det men jag är tämligen säker på att allt har med infektionen att göra det är nått jävla skit som hänger kvar trots att man känner sig frisk.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är absolut ingen expert men hjärtat ska man vara rädd om. Tycker nästan du ska ringa någon mer för att få bekräftat att du är "för frisk"... :s

Anonym sa...

Ja, det verkar var mycket skit i omlopp just nu. Massor av sjuka barn på dagis och folk som VAB:ar på jobbet. Gör ett EKG om du är osäker, fast jag tror att man även känner en ganska påtaglig smärta i bröstet och blri rejält anfådd om man har en infektion i hjärtat. För övrigt är botemedlet mot det samma som idrottarens favoritgodis: Voltaren i stora mängder..

Dunceor sa...

Jag var med när en vän fick hjärtinflammation (vi var på semester tillsammans så kunde se hela förloppet) och du kan definitivt inte springa om du har hjärtinflammation. Först blev han väldigt trött och sedan var det allmänt svårt att få kontakt med honom. Hans började med en inflammation i en tand som sen flytta sig till hjärtat. Vi fick in han på sjukhus och de trodde först han hade fått hjärtattack (han var 24) och de skar upp benet och körde upp en kamera till hjärtat. Allt löste sig och han fick lite piller mot det men han var rätt allmänt slö i månader efter sa han. Allt slutade på drygt 15,000$ i läkarkostnad då vi var i USA. Som tur var dock hade han försäkring =)

Men gå och kolla upp det, du kan ju ha något underligt hjärtfel även om jag tvivlar. Allt borde gå att se på ett EKG. Lycka till!

Tröskelkungen sa...

>> Berglund, Medeldist och Dunceor,
Tack för era kommentarer. Tillbringade en hel del tid med att surfa på internet och läsa rapporter om hjärtsjukdomar och plötslig hjärtdöd precis innan läggdags igår. En hel vetenskap det där men lite klokare blev jag i alla fall och ja mina bloggvänner jag har svängt om och skall ta mig till en vårdcentral fortast möjligt (måndag om möjligt) och se till att påbörja processen. Gäller ju att såsmåning om få komma till någon som faktiskt kan.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23