söndag 8 februari 2009

Om symptomen extraslag



OK nu har jag hittat en definition som stämmer in på de symptom jag känner och det heter tydligen "extraslag" och kan antingen vara helt normalt för ett friskt hjärta eller också kan det vara symptom på att nåt inte står rätt till.

Så här skriver hjärt-lungfonden i sin väl beskrivande skrift om hjärtrubbningar:

När hjärtat slår extraslag
Alla hjärtan slår extra slag ibland, mer eller mindre ofta.
Orsaken till extraslag är att förmaken aktiveras för tidigt.
Det betyder att extraslaget kan kännas som ett överhoppat
slag, uteblivet slag eller svagt slag . När hjärtat slår 60 slag
per minut är det en sekund mellan slagen. Om extraslaget
kommer redan efter en tredjedels sekund har hjärtat inte
hunnit fyllas med blod och själva extraslaget blir svagt.
Efter extraslaget följer som regel en paus och slaget som
sedan följer upplevs ofta som ett hopp eller en rejäl dunk.
För den som i övrigt har ett friskt hjärta är extraslag
inte farligt. För att undersöka om extraslagen enbart
beror på en elektrisk oro kan man på patienter med
omfattande symptom göra en utredning med hjälp av
bland annat EKG.

SVES - Supraventrikulära extrasystolier kallas det när
extraslagen uppstår på grund av elektrisk oro i förmaken.
VES - Ventrikulära extrasystolier beror på elektrisk oro
i kamrarna. Ju sjukare ett hjärta är desto vanligare är det
med VES, därför bör den som har omfattande VES se det
som en varningssignal och söka hjälp.



Jag har upptäckt extraslagen bara genom att ta pulsen, inte känt det i hela kroppen, och det har varit vid de tillfällen då pulsen går ner efter avslutad ansträngning.

Jag tror inte att det är något farligt men för säkerhets skull kommer jag vänta med pass i höga pulszoner några veckor och bara köra lugn distans och aldrig ensam, det mesta på bandet hemma. Skall se till att så fort som möjligt få en bandspelar EKG med mig hem, träna med den på och sedan kunna se hur arytmin syns på EKG. Det finns en herrans massa olika hjärtfel och hjärtsjukdomar. En hel vetenskap visade det sig. Jag har plöjt igenom det mesta nu:
-Långt QT syndrom (medfött hjärtfel, högriskgrupp för plötslig hjärtstopp)
- WPW syndrom (en extrabana för elektriska impluser stör rytmen)
- myokardit (hjärtmuskelinflammation)
- hypertrof myokardit (medfödd kammarväggs förstoring - stor risk för hjärtstopp)
- Eletrisk oro i förmaken (förekommer i ett normalt hjärta)

Jag skall ta det lugnt imorgon och inleda sjukvårdkontakt. Jag skulle gärna också vilja ha en ultraljudsundersökning av hjärtat för att kunna utesluta hjärtmuskelinflammation.

Shit också detta hade jag inte räknat med i planeringen. Men man får fokucera på det man kan nu. Skall motionera lågintensivt, inga pulspass och äta grymt nyttigt. Kvalitetspassen får vänta.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23